Bacalah Al Quran

"Sesiapa yang membaca satu huruf dari Kitab Allah ditulis baginya satu kebajikan, setiap kebajikan digandakan sebanyak sepuluh kali ganda".
"Orang yang tidak ada pada rongganya sedikitpun dari al quran sama seperti sebuah rumah yang di tinggalkan kosong".

Selasa, 16 Julai 2013

Iman dan Takwa dalam kehidupan beragama.



Iman dan Takwa dalam kehidupan beragama.
 Islam meletakkan Iman sebagai sebuah ikatan atau akidah dan kepercayaan yang bersumberkan kitab suci Al Quran dan Hadis Nabi saw yang sahih.Rasulullah saw pernah menerangkan hakikat iman kepada para sahabat menerusi hadis Iman Islam dan Ehsan.Ketika para sahabat bersama di dalam suatu majlis bersama-sama dengan Baginda Rasulullah saw.Jibril as mendatangi Rasullah ditengah-tengah para sabat lalu bertanyakan Baginda  tentang Iman Islam dan Ihsan kemudian.baginda mererangkan:
“Iman itu ialah engkau beriman kepada Allah,para malaikatNya,kitab-kitabNya,rasul-rasulNya,hari akhirat dan engkau beriman kepada takdirNya yang ditentukan olehnya sama ada baik atau buruk.
Iman bererti mempercayai sesuatu perkara tertentu dan sanggup untuk mematuhi apa yang dikehendaki oleh kepercayaan itu.Iman berlaku denga apa yang di ikrarkan(dibaca) dengan lidah kemudian dibenarkan dengan hati sebagai tempat yang dipandang oleh Allah dan seterusnya melaksanakan dengan anggota badan.
Abu Ala Maududi yang merupakan seorang tokoh ulama terkemuka di abad ini menukilkan satu penjelasan tentang iman dan islam dengan katanya “hubungan antara iman dan islam laksana antara hubungan pokok dengan akarnya.Sepohon pokok tidak akan hidup dengan subur tanpa akarnya demikian juga seseorang tidak akan menjadi muslim yang sempurna tanpa mempunyai iman yang mantap.
Sementara Takwa pula merupakan asas terpenting yang perlu dan wajib ada dalam diri setiap manusia yang beriman dan keduanya tidak boleh terpisah sama sekali.Takwa  inilah yg akan membawa seseorang kepada kebaikan dalam kehidupan dunia dan kebahagian sebenar di akhirat nanti selain  menjadi benteng yang kukuh dari terjebak dalam perkara yg di larang agama.
Para ulama sebahagiannya mentakrifkan takwa dengan maksud mentaati akan segala perintahNya dan dalam masa yg sama menjauhi akan segala laranganNya.Insan yang bertakwa akan sentiasa berusaha disamping berdoa memohon pertolongan dari Allah agar ia dapat menjunjung segala perintah Allah sama ada yang berupa kefarduan dan perkara-perkara yg dianggap sunat.Mereka juga senantiasa berhati-hati dalam setiap setiap perkara yang dilakukan supaya tidak terjebak dalam kemungkaran dosa dan maksiat.
Sebahagian ulama tafsir menafsirkan firman Allah:Bertakwalah kamu dengan sebenar-benar takwa ialah bahawa Allah itu wajib ditaati tidak boleh diingkari wajib diingati tidak boleh lupai dan wajib disyukuri tidak boleh dikufuri.
Al Imam Habib Abdullah Al Haddad didalam kitabnya yang terkenal Nasihat-nasihat Agama dan Wasiat-wasiat iman menyatakan bahawa takwa adalah wasiat utama Allah swt kepada umat manusia terdahulu dan terkemudian.Allah berfirman di dalam al quran “wahai orang-orang yg beriman bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan kamu mati melainkan dalam keadaan kamu beragama islam”.
Keutamaan  bertakwa kepada Allah swt
Al Quraanul Karim sebagai kitab suci dan panduan hidup telah menerangkan dalam sifat takwa terkandung banyak kebahagiaan hakiki dan kebaikan yang hebat antaranya ialah:
1)Kebersamaan Allah didalam pemeliharaanNya.
Allah berfirman yg bermaksud bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah bersama orang-orang yg bertakwa(albaqarah 194).
Kita menyakini bahawa tidak ada sesiapapun yg mampu menjaga dan memelihara kita dari sebarang ancaman dan hahaya selain Allah.Mungkin kita boleh merasa aman dan selamat dari bahaya kecurian,merasa selamat dari perombak  kejam yang mungkin akan mencerderakan kita bahkan membunuh apabila kita berada dirumah bersama ahli keluarga kita dirumah setelah semua pintu dikunci dikawal sepanjang masa oleh pengawal keselamatan dirumah kita.
Tetapi siapakah pula yang akan menjaga kedua lubang hidung kita yang sentiasa terbuka di saat kita jaga dan ketika  kita tidur dari dimasuki oleh serangga berbisa seperti semut,lipas,lipan dan sebagainya.Pastinya Allahlah yg menjaga kita dari segala bahaya.Justeru kita mengharapkan pemeliharaan yang sebenar daripada Allah.Dengan takwa kepada Allah tadi pasti kita akan senantiasa dijaga dipelihara olehNya.Dalam hal ini suatu contoh terbesar boleh diambil dari kisah bagaimana Rasulullah menghiburkan hati sahabat mulia Abu bakar disaat yg sangat getir ketika dikepung oleh kafir quraish didalam gua kerana ingin menangkap dan membunuh Baginda Rasul berdua.Dengan Tenang Baginda mengingatkan jangan takut dan  bersedih sesunggunya Allah bersama kita.
2)Mampu membezakan ketika terdapat kekeliruan dan juga sebagai penghapus kesalahan dosa.
Dalam hal ini Allah berfirman “wahai orang-orang yg beriman jika kamu bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan memberikan kepadamu furqan (neraca yang akan membezakan antara yang benar dengan yang salah) dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni dosa-dosa mu.Dan Allah mempunyai kurnia yang besar(Al Anfal 29)
Ayat ini menjelaskan bahawa mereka yang benar2 bertakwa kepada Allah akan dianugerahkan kepadanya  suatu pertimbangan neraca sehingga dia mampu membezakan diantara yang benar dengan yang salah di saat timbul padanya kekeliruan dan kemushkilan.Neraca penimbang ini sangat mustahak terutama bagi kita yang hidup dia abad yang penuh mencabar dewasa ini.terkadang sumber yang sampai kepada kita memang bertujuan untuk mengelirukan kita.Maka kepada siapa ingin kita rungkaikan kekeliruan hati jilakau ramai oanrg pada ketika itu turut sama keliru dengan sesuatu perkara sebagaimana kita keliru.Maka disinilah kita inginkan petolongan Allah pasti akan menunjukkan kepada kita jalan yang benar dan jalan yang salah.Justeru jawapannya  lagi sekali takwa kepada Allah.
Didalam ayat ini juga menerangkan janji Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahan dan dosa.Betapa Allah dengan rahmat dan sifat pengasihnya ingin membersihkan hamba-hambanya  dari kesalahan dan dosa.Tidak ada seorang hamba yg tidak melakukan dosa melainkan yang  maksum seperti para nabi dan rasul.Tidak ada seorang hamba yang akan selamat di saat bertemu Allah dalam keadaan membawa dosa kecuali dosa-dosanya diampunkan Allah terlebih dahulu.Selain dari bertaubat dan memohon keampuanan dariNya.Dengan betakwa kepadaNya akan menjadi sebab bagi Allah menghapuskan dosa kita.Semoga kita tergolong dari hamba yang diampunkan dosa-dosa kitaAmin.
3)Keselamatan dari siksaan api neraka.
Firman Allah swt  “dan tidak adapon seorang daripada kamu melainkan dia akan melalui neraka itu.Hal itu bagi tuhanmu adalah satu kepastian yang telah ditetapkan.Kemudian kami akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa(maryam 71-72)
Dan lagi firman Allah swt “Dan Allah menyelamatkan orang-orang yang bertakwa kerana kemenangan mereka,mereka tidak disentuh oleh azab neraka dan tidak pula mereka berduka cita(az-zumar 61)
Menurut ajaran islam dan inilah yang dipegang oleh umat islam sejak zaman bermula dakwah islam sehingga sekarang ialah beriman dengan adanya titian sirat al mustakim.Ia adalah satu perkara yang benar dan kemestian yang telah ditetapkan oleh Allah swt.Tidak ada jalan untuk menyatakan tidak.Setiap orang akan melalui jalan ini.
Siratal mustakim dibentangkan diatas neraka sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibnu mas’ud bahawa beliau berkata “Titian sirat diletakkan diatas jurang neraka jahannam yang halusnya seumpama mata pedang yang tajam,yang licinnya menggelicirkan, diatasnya terdapat pencangkut dari api neraka” .
Dan yang akan selamat menyeberangi sirat al mustakim sehingga Berjaya menuju ke gerbang  syurga hanya mereka yang bertakwa.Takwa datang menyelamatkan mereka daripada di azab didalam neraka.
Daripada Huzaifah dan Abi hurairah radiallah taala anhuma berkata:
Rasuulullah bersabda “Allah swt menghimpunkan manusia dan mengutuskan amanah dan hubungan kekuargaan.Lalu kedua-duanya berdiri di kiri dan di kanan sirat al mustakim.Maka lalulah orang yang pertama seperti kelajuan kilat,kemudian yang kedua seperti kelajuan tiupan angin kemudian yang seterusnya seperti kelajuan burung yang terbang dan selepas itu seperti larian seorang lelaki.Amalan mereka yang memperjalankan mereka, sedang Nabi kalian berdiri diatas titian sirat sambil mengucapkan , “wahai tuhanku! Selamatkanlah! Selamatkanlah!” Sehinggaamalan hamba hamba tersebut menjadi lemah dan datang seorang lelaki dan dia tidak lagi mampu untuk berjalan melainkan merangkak.” Baginda bersabda, “Di sekeliling sirat terdapat besi-besi penyangkup yang bergantungan yang mengikut suran orang yang member arahan.Maka orang yang terkena cakarannya akan terselamat ,dan orang yang ditolak dengan keras akan tercampak didalam neraka.”
4) Terhindar dari bebanan kehidupan dan diluaskan rezki dari pihak yang tidak disangka-sangka.
Allah swt berfirman di dalam Al Quran “Barang siapa yang bertakwa kepada Allah swt nescaya Dia akan mendorongkan baginya jalan keluardan memberikan rezki dari sumber yang tidak di sangka-sangka.(ath thalak 2-3)
Juga  firman Allah swt yang bermaksud “Dan barang siapa yang bertakwa kepada Allah swt nescaya Allah akan memudahkan segala urusannya.(ath thalak 4)
Perkara yang tidak dapat di nafikan sama sekali dalam setiap kehidupan umat manusia sejak dari mula penciptaan manusia sehingga sampai kepada kitayang hidup di zaman moden hari ini ialah dibelenggu dengan bermacam-macam permasalahan.Ada masalah yang datang itu kecil dan kadang kala masalah yg datang sangat besar dan terasa tidak mampu untuk menghadapinya.Jesteru ada yang mengambil jalan singkat dan tanpa berfikir panjang mereka sanggup membunuh diri dengan cara meminum racun,terjun bangunan gantung diri dan sebagainya.
Terkadang permasalahan kesempitan hidup melibatkan ekonomi,kekadang melibatkan hubungan porak peranda institusi kekeluargaan dan tidak kurang juga dengan permaslahan putus cinta.Nah disini islam menawarkan qaedah sangat tepat untuk keluar dari permasalahan tersebut..takwa kpd allah jawabnya.
Mereka yang bertakwa kepada Allah beerti mereka yang dekat dan hampir dengan tuhanNya.Sesekali tuhannya tidak akan membiarkan hamba-hambanNya bersendirian menghadapi bebanan hidup di dunia ini tanpa ada jalan penyelesaian.
Islam adalah agama wahyu yang disampaikan oleh Baginda Rasulullah saw  yang  pastinya bersesuaian dengan keadaan sifat fitrah(semulajadi) menusia.Allah wst  sebagai pemilik bagi agama yang agung ini terlebih dahulu mengetahui apa yang diperlukan oleh umah manusia dan mengetahui cara untuk menyelesaikan kemelut yang dihadapi oleh manusia sejagat.
Baginda Rasulullah saw  menyarankan agar sentiasa memperbanyakkan zikir subhanallah wal bihamdihi subhaanallaahi azhiim.Dalam suatu peristiwa telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah untuk mengadu halnya,katanya:Duhai Rasulullah! Dunia telah melarikan diri daripadaku sehingga tanganku menjadi kosong.Maka berkata Rasulullah: mengapa engkau tidak membacanya solat malaikat dan tasbihnya semua makhluk yang dengannya mereka semua mendapat rezki daripada Allah swt?Lelaki it uterus bertanya: Apa dia itu wahai Rasulullah! Baginda menjawab : Ucapkanlah  Subhanallah wa bihamdihi Subhanallahil azhiim!Lalu beristighfar kepada Allah sebanyak seratus kali di masa antara terbit fajar dan masa engkau bersembahyang (subuh).Kelak akan datang kepadamu dunia secara terpaksa dan tunduk,dan Allah menjadikan setiap huruf dari kalimah itu seorang malaikat yang akan bertasbih sehingga hari kiamat dan bagimu pahalanya pula.(Riwayat Bukhari)
5) Allah berjanji akan memasukkan ke dalam syurga di akhirat nanti.
Firman Allah swt “itulah syurga yang akan kami wariskan kepada hamba-hamba kami yang bertakwa”(al hujurat 13)
Tidak ada nikmat didunia yang mampu menandingi nikmat di syurga..Allah menyediakan nikmat syurga kepada hamba-hambaNya yang betakwa dan beramal soleh sebgaimana sabda Nabi di dalam hadis qudsi “aku sediakan bagi hamba-hambaku yang soleh apa yang tidak pernah dilihat oleh mata dan tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas oleh hati manusia’.Itulah syurga.
Diriwayatkan oleh Saidina  Anas Radiallahu Taala Anhu Nabi bersabda “Di bawa seorang manusia yang paling banyak mendapatkan kenikmatan duniadan tergolong dari golongan ahli neraka, lalu dimasukkan seketika di dalam neraka.Setelah itu dia ditanya. “wahai anak Adam! Adakah kamu pernah melihat kenikmatan semasa di dunia?Adakah kamu pernah merasa kebaikan walau sedikit di dunia? “Dia menjawab tidak wahai Tuhanku!”.Kemudian dibawa pula seorang manusia yang merasai azab yang paling sensara di dunia dan tergolong dikalangan Ahli syurga,lalu dia dimasukkan seketika didalam syurga.Lalu dia ditanya “wahai anak adam!Adakah kamu pernah merasakan kesusahan dan kesengsaraan walau sedikitpun di dunia?dia menjawab “demi Allah tidak wahai Tuhanku!”
6)Mendapat kemuliaan didunia dan akhirat disisi Allah swt
Menngenai hal ini Allah berfirman didalam surah surah al hujurat ayat 13 yang bermaksud “sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah swt ialah orang yang paling bertakwa di kalangan kamu”.
Berdasarkan kepada ayat penjelasan daripada ayat ini dapat kita fahami bahawa Allah mengangkat kedudukan orang yang bertawa pada kedudukan yang istimewa si sisiNya.Kemuliaan yang seperti inilah yang di harapkan oleh mereka yang mengenal erti kebahagiaan sebenar dalam kehidupan.Mereka yang dapat merasai nikmak iman dan takwa ini sama sekali tidak akan menjual atau menukarkan dengan apa jua sekalipon hatta harta dan nyawa.Mereka mengharapkan kemulian ini.


Jalan menuju darjat Takwa di sisi Tuhan
Bagi mencapai kedudukan dan darjat takwa yang sangat tinggi ini tidak dapat tidak bagi seorang hamba perlu melalui jalan-jalan yang akan membawanya kepada kedudukan tersebut.Para sabahat dan salafuna soleh bermujahadah siang dan malam mengekakang hawa nafsunya semata-mata ingin mencapai nikmat ini.Maqam takwa tidak datang sengan sendirinya tanpa usaha yg gigih dari hamba untuk mengapainya.
Perkara-perkara yang perlu dilalaui dan di amalkan oleh mereka yang ingin meraih kedudkan bertakwa kepada Allah antara lain ialah:
1)Sentiasa bercita-cita dan mengharapkan untuk mati didalam husnul khatimah.
Firman Allah yang bermaksud “Jangan kamu  mati melainkan dalam keadaan beragama Islam” (ali imran102)
Agama islam adalah agama yang benar dan di terima di sisi Allah swt.Maka sesiapa yang mati di atas agama lain selain agama islam tidak akan diterima di sisi Allah swt dan segala amal perbuatan  kebaikan yang mereka lakukan menjadi sia-sia bahkan mereka akan mendapat murka dan siksa dari Allah swt di akhirat nanti.memhon agar di matikan dalam agama Islam dan berusaha kearahnya adalah salah satu daripada usaha seseorang hamba mendapatkankan maqam takwa.
Setiap perbuatan hamba semasa hidup akan mempengaruhi keadaan ketika diambang sakaraatul maut.orang yang amal perbutannya baik semasa hidup akan terlebih mudah untuk mendapatkan husnul khatimah manakala orang yang jahat amal perbuatannya ketika hidup risikonya lebih tinggi mati dalam su-ul khatimah.na-uzubillah!
Al Iman habib Abdullah menukilkan didalah kitabnya nasihat agama dan wasia iman bahawa untuk mati dalam agama islam adalah sesuatu yang diluar kemampuan manusia.Manusia tidak boleh menjamin dia akan mati dalam agama islam bahkan Allahlah yang akan menentukan keadaan kematian seseorang.Tetapi Allah melapangkan jalan kearah itu.
Sekiranya seseorang menginginkan agar ia  dimatikan dalam agama islam maka hendaklah dia memenuhi ketetapan-ketetapannya dan mengikuti apa yang diperintahkan olehnNya.Inilah yang dinamakan memilih mati atas agama Islam ,mencintainya,mengharapkannya,dan berazam untuk mencapaikannya.Selain berdoa dengan merendah diri dihadapannya agar Allah memperkenankan untuk mematikan sebagai orang islam.
2)Berpegang dengan akidah yang benar.
Rasuulullah bersabda “orang yang merasakan kelazatan iman ialah orang yang meredaiAllah sebagai tuhan,menerima islam sebagai agama dan mengakui Muhammad sebagai nabi.
Sesiapa yang redha menjadikan Allah sebagai tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya tanpa ada sebarang unsur-unsur syirik maka hendaknya dia meredai juga akan segala ketentuan (takdir) Allah keatasnya samada pahit atau manis kehidupan.Mereka juga wajib meredai segala hukum syariat yang telah di taklifkan keatasnya tanpa ada apa-keraguan di dalam hatinya.Meyakini setiap apa yang ditentukan aka nada hikmah kebaikan di sisi Allah sekalipun jahil terhadap hikmah tersebut.Reda Allah sebagai tuhan juga membawa maksud meredai setiap pemberian rezki Allah samada sikit atau banyak,kaya atau miskin.Apabila seseorang telah menyerahkan dirinya kepada Allah maka dia akan memperoleh nikmat ketenangan hati yang luar biasa.
Makna reda Islam sebagai agama pula bermaksud menjunjung syiar  agama dan tidak memandang remah terhadap larangan agama.Dia juga hendaklah sentiasa berusaha sedaya upaya menguatkan semangat untuk melaksanakan tuntutan agama mencari keteguhan diri melalui agama dan seterusnya istiqamah terhadap apa yang dilakukan mengikut ilmu yang dipelajari dari agama.
Manakala reda Muhammad sebagai nabi bermaksud mengikut segala suruhan nabi dan menjadikan nabi sebagai ikutan sepanjang zaman serta menyayangi nabi melebihi menyayangi diri sendiri.bersedia mengikut sunnah baginda dalam kehidupan sehingga bertemu dengan Baginda Nabi di hari pembalasan nanti.
Sabda nabi sesiapa yang membaca doa doa berikut diwaktu pagi dan petang “aku reda Allah sebagai tuhan ,Islam sebgai agama dan Muhammad sebagai nabi” maka dia berhak mererima keredaan tuhannya.
3) Membiasakan diri dengan mentaati perentah Allah dan menjauhi laranganNya.
Setiap manusia wajib dan bertanggungjawab dengan bersungguh-sungguh memelihara islam yang dianuti olehnya dengan cara mengerjakan dan mentaati apa-apa yang diperentahkan oleh Allah.Mereka yang tidak menjaga perentah Allah dan hidup dalam keadaan lalai lebih cenderung untuk mati dalam keadaan tidak beriman.Mentaati perentah Allah akanmenguatkan Islam seseorang dan mengabaikan perentahnya akan melemahkan imannya.
Allah berfirman “Kemudian balasan orang-orang yang mengerjakan kejahatan adalah azab yang lebih buruk,kerana mereka mendustakan ayat-ayat Allah swt”(ar rum 10).Ayat ini menunjukkan maksud amal perbuatan didunia menentukan keadaanya di akhirat kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan